Blog

Ros Canter: "Het vinden van een systeem helpt mij om een goede cross te rijden"

Bijgewerkt: aug 31

Bron: EquiRatings


In de wekelijkse EquiRatings podcast sprak Nicole met Ros Canter. Een interessante podcast waarin Ros heel open is over haar start als eventingruiter, haar weg naar de top, en een systeem voor het rijden van een cross country. Ik zat natuurlijk gelijk met de oordoppen in om de hele podcast te luisteren. Wat mij vooral interesseerde is dat Ros in het begin van haar carrière op topniveau moeite had met het op het snelheid rijden in de cross country en haar oplossing daarvoor... Luister de hele podcast onderaan deze pagina.


Ros Cante in Boekelo 2017. Beeld: Mariska Fröger

Ros verteld: "Ik was altijd goed in dressuur en springen. Maar in de cross was ik altijd buiten mijn comfortzone als ik op snelheid moest springen. Toen ik met Allstar B voor het eerst Burghley mocht rijden liep ik het parcours en dacht bij mezelf 'dit gaat echt nooit gebeuren'. Het parcours was groot en dik en ik kon het mezelf echt niet voorstellen dat ik dat goed ging afleggen. Allstar B is 'a legend' en gaf me een hele goed rit. We hadden een stomme 20 strafpunten maar 'Alby' was geweldig.


Iedereen zei tegen mij "als je langzaam bent moet je gewoon harder galopperen. Maar dat werkte niet voor mij."

Het volgende jaar mocht ik weer naar Burghley en dit keer wilde ik op competitief vlak beter meerijden. Vooral ook omdat Alby en ik heel sterk waren in de dressuur en het springen. Caroline [Moore] heeft mij geholpen met mijn minutenpunten. Ik kwam terug uit de cross met ongeveer 35 tijdfouten. Omdat ik het nodige al geprobeerd had om snel te rijden en om mijn minutenpunten te halen was dat het keerpunt om het anders aan te pakken. Samen met mijn moeder ben ik gaan zitten en heb ik haar gevraagd heb: 'Wat denk jij?'. Moet ik het maar accepteren dat ik op topniveau mee rijd maar gemiddeld presteer, dat ik misschien beter ben in het opleiden van jonge paarden of ga ik kijken naar een mogelijkheid om het probleem [om op snelheid te rijden] aan te pakken?


Een systeem vinden

Als eerste ben ik naar Chris Bartle gegaan voor training. Ik ben niet gelijk met Alby bij hem gaan lessen maar we hebben eerst samen een aantal video's besproken. Wat voor mij de doorslag maakte is het hebben van een systeem voor het rijden van een cross country. We volgen de regels in de dressuur en in het springen en je hebt een plan daarvoor. Maar voor het rijden van een cross country had ik nooit een plan. Iedereen zei tegen mij "als je langzaam bent moet je gewoon harder galopperen". Maar dat werkte niet voor mij. Mijn brein werkt zo niet en ik vond het zelf maar niets. Chris, Caroline en alle anderen die mij steunen hebben me geholpen om een systeem of een set van regels op te zetten die ik volg voor het rijden van een cross country.

Het vinden van een systeem helpt mij om een goede cross te rijden en om in de juiste mindset te komen.

Wat ik bijvoorbeeld doe is het volgende. In plaats van in te zitten over een moeilijke hindernis die ik tegenkom en te denken 'ik ga daar iets stoms doen', denk en praat ik er helemaal niet over. In plaats daarvan zoek ik een ander punt op bijvoorbeeld een boom in de verte waar ik naartoe rijd. Als ik dicht bij de hindernis ben laat ik mijn teugels wat langer zodat ik mijn paard niet in de weg zit. Het vinden van een systeem helpt mij om een goede cross te rijden en om in de juiste mindset te komen.


Op het niveau waar ik op rijd komt het er op neer dat het gaat om de resultaten en niet hoe netjes je het parcours rondrijd. Toen ik in 2018 in Badminton reed had ik na de cross country helemaal niet het gevoel dat ik een goede rit gereden had terwijl iedereen zei "well done". Na afloop sprak ik met Chris [Bartle] en vertelde hem dat het voor mij helemaal niet voelde als dat ik goed gereden had. Hij vertelde mij "It was one of your best, because you made it happen". Dat is me altijd bij gebleven."



Contact

Mariska Fröger

Van Hardenbroeklaan 17

3832CK Leusden

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

© 2020 by EventingHQ. All rights reserved